Przypomnij sobie moment, kiedy ostatni raz zaczynałeś/aś się uczyć czegoś nowego. Pamiętasz, z jakim wyzwaniem wiązało się powtarzanie materiału i weryfikacja, tego, co już zostało zapamiętane od tego, co potrzebuje większej ilości czasu i pracy? Do takiego trybu pracy przyzwyczaił nas głównie system edukacji, który sugeruje – “powtarzaj, aż zapamiętasz” co jak się okazuje jest tylko ziarenkiem prawdy w stogu siana. Jednak w tym artykule pójdziemy o krok dalej i rozwiniemy formułę powtarzania informacji a sprawdzoną dawkę naukowej wiedzy psychologicznej.

Czy masz już dość tego, że za każdym razem próbując się uczyć czegoś nowego, wylatuje Ci to kompletnie z głowy? W takim razie nie jesteś jedyną osobą, która tak sądzi! Nasz mózg jest ciągle bombardowany ogromną ilością danych, dlatego jedną z jego funkcji jest usuwanie tego, czego nie potrzebuje a zostawianie tego, co uważa za ważne. Dlatego często podczas uczenia się nie przyswajasz niektórych rzeczy do głowy oraz masz z tym trudności. 

Cały system odpowiedzialny za selekcję informacji jest tylko w pewnej części pod naszą kontrolą, ponieważ mamy co prawda wpływ na wybór materiału oraz częstotliwość powtórzeń, to jednak nie wiemy jak często trzeba daną informacje powtarzać, żeby została ona należycie zapisana w naszej głowie. Oprócz tego ucząc się na przykład do egzaminu, mamy trudności z tym, na czym konkretnie musimy skupiać aktualnie naszą uwagę wśród ogromnej ilości materiału do przyswojenia.  Badania dowodzą, że zapominamy około 70% materiału w ciągu następnych 24 godzin od momentu nauki (Content, 2017) – ale co jeżeli mogę ci powiedzieć, że w internecie istnieje program, który pozwala to wszystko rozwiązać! Właśnie tutaj dowiesz się, na czym on konkretnie polega. 

Anki, bo o nim mowa, bazuje na dwóch głównych mechanizmach, które czynią go naprawdę wyjątkowym. Pierwszym z nim jest krzywa zapominania Ebbinghausa, która mówi nam, że nasz rozum potrzebuje czasu i powtórek, żeby przyswajać nowe informacje. Mając świadomość tego, program wyznacza idealne odstępy pomiędzy zapamiętywaniem nowego materiału i powtarzaniem go. Drugim, równie ważnym fundamentem tej aplikacji jest aktywne przypominanie sobie informacji — polega ono na samodzielnym formułowaniu odpowiedzi na pytanie. 

Przykład: Jeżeli ktoś nas zapyta, w jaki sposób powstaje komórka i nie mamy żadnych podpowiedzi wokół siebie, musimy sami za pomocą naszego procesu myślowego przypomnieć sobie rzeczy związane z komórką, co wiążę się z pełnym zaangażowaniem naszego mózgu

Oczywiście to tylko wierzchołek góry lodowej i na tym się to nie kończy, Anki można edytować pod siebie w bardzo indywidualny sposób i posiada on jeszcze kilka psychologicznych mechanizmów co sprawia, że ma bardzo duży potencjał.  

Jak w takim razie wygląda wydajność tego programu? Sam producent ogłosił, że dzięki niemu możemy znacznie skrócić czas poświęcony na naukę, albo znacznie zwiększyć ilość przyswajanych informacji (Background – Anki Manual, b.d.).  W jednym badaniu zastosowano ten program na małej grupie stażystów przygotowujących się do egzaminu — okazało się, że istniał bardzo silny związek pomiędzy tym, jak długo uczestnicy korzystali z Anki a ich końcowymi wynikami (Lambers i Talia, 2021).  W innym eksperymencie potwierdzono te wnioski, gdzie na grupie 62 studentów uczących się drugiego języka podano jako wymóg uczęszczania korzystanie z tego programu (Seibert Hanson i Brown, 2020). Oczywiście niezbędnym czynnikiem również jest twoja motywacja, uczestnicy tych badań, którzy nie spędzali dostatecznej ilości czasu, nie mieli takich wyników jak ich pracowici koledzy. 

Sam program jest dostępny na komputer i na telefon pod tym adresem, ma swój własny podręcznik  napisany w 12 językach, w tym w polskim! Oprócz tego ma szeroką społeczność, która dzieli się ze sobą materiałami i wiedzą, więc ostateczna decyzja należy już do Ciebie!

.

Autor: Kacper Kulesza – student psychologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Interesuje się sportami siłowymi oraz zwiększaniem produktywności i optymalizowaniu czasu w codziennych zadaniach. Bardzo lubi azjatycką kuchnię.

Bibliografia:

Content, C. (2017). 6 Ways to Overcome the Forgetting Curve. Medium. https://medium.com/@CWContent/6-ways-to-overcome-the-forgetting-curve-354151c355c

Lambers, A., & Talia, A. J. (2021). Spaced Repetition Learning as a Tool for Orthopedic Surgical Education: A Prospective Cohort Study on a Training Examination. Journal of Surgical Education, 78(1), 134–139.

Seibert Hanson, A. E., & Brown, C. M. (2020). Enhancing L2 learning through a mobile assisted spaced-repetition tool: An effective but bitter pill? Computer Assisted Language Learning, 33(1–2), 133–155.